Islamic Art Corak geometri membentuk salah satu daripada tiga jenis hiasan nonfigural dalam seni Islam, yang juga termasuk corak kaligrafi dan vegetal. Sama ada terpencil atau digunakan dalam kombinasi dengan hiasan bukan perhiasan atau perwakilan figural, corak geometri yang banyak dikaitkan dengan seni Islam, sebahagian besarnya disebabkan oleh kualiti aniconik mereka. Reka bentuk abstrak ini bukan sahaja menghiasi permukaan seni bina Islam yang monumental tetapi juga berfungsi sebagai elemen hiasan utama pada pelbagai objek yang pelbagai. Walaupun perhiasan geometri mungkin telah mencapai kemuncak di dunia Islam, sumber-sumber untuk kedua-dua bentuk dan corak rumit telah wujud pada zaman purba di kalangan orang-orang Yunani, Rom, dan Sasanian di Iran. Artis-artis Islam memperuntukkan unsur-unsur penting dari tradisi klasik, kemudian rumit dan dihuraikan kepada mereka untuk mencipta bentuk baru hiasan yang menekankan pentingnya perpaduan dan ketertiban. Sumbanga...
The Renaissance Renaissance , (Bahasa Perancis: "Semula Jadi") dalam tamadun Eropah sejurus selepas Zaman Pertengahan dan secara konvensional diadakan kerana telah dicirikan oleh peningkatan minat dalam biasiswa dan nilai-nilai klasik. Renaissance juga menyaksikan penemuan dan penerokaan benua baru, penggantian Copernican untuk sistem astronomi Ptolemaik, kemerosotan sistem feudal dan pertumbuhan perdagangan, dan penemuan atau penerapan inovasi berpotensi yang kuat seperti kertas, percetakan , kompas pelaut, dan serbuk mesiu. Kepada para ulama dan pemikir hari itu, bagaimanapun, ini adalah terutama sekali waktu kebangkitan pembelajaran klasik dan kebijaksanaan setelah lama penurunan budaya dan genangan. Perkembangan Artistik Dan Kemunculan Florence Dalam seni bahawa semangat Renaissance mencapai formulasi paling tajam. Seni telah dilihat sebagai cawangan pengetahuan, berharga dalam dirinya sendiri dan mampu menyediakan manusia dengan gambar-gambar Tuhan ...
Today I will explain Early Buddhist Architecture. The basic plans survives to this day in Buddhist Temples throught the world. The profile became elaborated and the characteristic mountain shape seen today in many Hindu Temples was use in Early Buddhist. Sites and continued in similar fashion in some cultures. Buddhist architecture emerged slowly in the period follo wing the Buddha`s life, along with the Hindu Temple Architecture. Brahmamanist temple at this time followed a simple plan. A square Inner space, the sacrificial arena. Often with a surrounding ambulatory route separated by lines colums with a conical or rectangular sloping roof, behind a porch or entrance area, genearlly frame by freestanding columns or colannade. The external profile represents Mount Meru, the abode of the Gods and the centre of the universe. The dimension and proportions were dictated by sacred mathematical formulae. This simple plan was adopted by Early Buddhist. ...
Comments
Post a Comment