The Renaissance
The Renaissance
Renaissance, (Bahasa Perancis: "Semula Jadi") dalam tamadun Eropah sejurus selepas Zaman Pertengahan dan secara konvensional diadakan kerana telah dicirikan oleh peningkatan minat dalam biasiswa dan nilai-nilai klasik. Renaissance juga menyaksikan penemuan dan penerokaan benua baru, penggantian Copernican untuk sistem astronomi Ptolemaik, kemerosotan sistem feudal dan pertumbuhan perdagangan, dan penemuan atau penerapan inovasi berpotensi yang kuat seperti kertas, percetakan , kompas pelaut, dan serbuk mesiu. Kepada para ulama dan pemikir hari itu, bagaimanapun, ini adalah terutama sekali waktu kebangkitan pembelajaran klasik dan kebijaksanaan setelah lama penurunan budaya dan genangan.
Perkembangan Artistik Dan Kemunculan Florence
Dalam seni bahawa semangat Renaissance mencapai formulasi paling tajam. Seni telah dilihat sebagai cawangan pengetahuan, berharga dalam dirinya sendiri dan mampu menyediakan manusia dengan gambar-gambar Tuhan dan ciptaannya serta dengan pandangan tentang kedudukan manusia di alam semesta. Di tangan lelaki seperti Leonardo da Vinci, ia bahkan merupakan sains, cara untuk meneroka alam dan rekod penemuan. Art adalah berdasarkan kepada pemerhatian dunia yang kelihatan dan diamalkan mengikut prinsip-prinsip matematik keseimbangan, harmoni, dan perspektif, yang telah dibangunkan pada masa ini. Dalam karya pelukis seperti Masaccio, saudara-saudara Pietro dan Ambrogio Lorenzetti, Fra Angelico, Sandro Botticelli, Perugino, Piero della Francesca, Raphael, dan Titian; pengukir seperti Giovanni Pisano, Donatello, Andrea del Verrocchio, Lorenzo Ghiberti, dan Michelangelo; dan arkitek seperti Leon Battista Alberti, Filippo Brunelleschi, Andrea Palladio, Michelozzo, dan Filarete, martabat lelaki yang ditemui dalam seni.
Di Itali Renaissance, didahului oleh "proto-renaissance" penting pada abad ke-13 dan awal abad ke-14, yang menarik inspirasi dari radikalisme Franciscan. St. Francis of Assisi telah menolak Scholasticism rasmi teologi Kristian yang sudah ada dan keluar dari kalangan golongan miskin memuji keindahan dan nilai rohani alam semula jadi. Contohnya seniman dan penyair Itali untuk merenung di dunia di sekeliling mereka. Kerja artis yang paling terkenal dalam tempoh proto-renaissance, Giotto (1266/67 atau 1276-1337), mendedahkan gaya bergambar baru yang bergantung kepada struktur yang jelas, mudah dan penembusan psikologi yang hebat dan bukannya pada dekoratif yang rata dan linear dan komposisi hierarki pendahulunya dan sezamannya, seperti pelukis Florentine Cimabue dan pelukis Siennese Duccio dan Simone Martini. Penyair besar Dante tinggal di sekitar waktu yang sama dengan Giotto, dan puisinya menunjukkan kebimbangan yang sama dengan pengalaman batin dan warna halus dan variasi sifat manusia. Walaupun Komedi Ilahinya tergolong dalam Zaman Pertengahan dalam rancangan dan idea-ideanya, semangat subjektifnya dan kuasa ekspresi mengharapkan Renaissance. Petrarch dan Giovanni Boccaccio juga tergolong dalam tempoh proto-renaissance ini, kedua-duanya melalui kajian luas mereka kesusasteraan Latin dan melalui tulisan mereka dalam bahasa vernakular. Malangnya, wabak yang dahsyat pada tahun 1348 dan peperangan sivil yang berikutnya menyala kedua-dua kebangkitan semula kajian humanistik dan minat yang semakin meningkat dalam individualisme dan naturalisme yang ditunjukkan dalam karya-karya Giotto dan Dante. Semangat Renaissances tidak muncul lagi hingga abad ke-15.
Pada tahun 1401 pertandingan diadakan di Florence untuk menganugerahkan komisen untuk gangsa untuk dibaptis di San Giovanni. Telah dikalahkan oleh tukang emas dan pelukis Lorenzo Ghiberti, Filippo Brunelleschi dan Donatello pergi ke Rom, di mana mereka sendiri di dalam kajian seni bina dan patung kuno. Apabila mereka kembali ke Florence dan mula mengamalkan pengetahuan mereka, seni dunia yang dirasionalisasi telah dilahirkan semula. Pengasas lukisan Renaissance ialah Masaccio (1401-28). Kepintaran konsepnya, monumentitinya dari komposisinya, dan tahap naturisme yang tinggi dalam karya-karyanya menandakan Masaccio sebagai tokoh penting dalam lukisan Renaissance. Penerus artis-Piero della Francesca, saudara-saudara Pollaiuolo, dan Verrochio-menekan ke hadapan dengan penyelidikan ke dalam perspektif linear dan udara dan anatomi, mengembangkan gaya naturalisme saintifik.
Comments
Post a Comment