Islamic Art


Islamic Art 




Corak geometri membentuk salah satu daripada tiga jenis hiasan nonfigural dalam seni Islam, yang juga termasuk corak kaligrafi dan vegetal. Sama ada terpencil atau digunakan dalam kombinasi dengan hiasan bukan perhiasan atau perwakilan figural, corak geometri yang banyak dikaitkan dengan seni Islam, sebahagian besarnya disebabkan oleh kualiti aniconik mereka. Reka bentuk abstrak ini bukan sahaja menghiasi permukaan seni bina Islam yang monumental tetapi juga berfungsi sebagai elemen hiasan utama pada pelbagai objek yang pelbagai. Walaupun perhiasan geometri mungkin telah mencapai kemuncak di dunia Islam, sumber-sumber untuk kedua-dua bentuk dan corak rumit telah wujud pada zaman purba di kalangan orang-orang Yunani, Rom, dan Sasanian di Iran. Artis-artis Islam memperuntukkan unsur-unsur penting dari tradisi klasik, kemudian rumit dan dihuraikan kepada mereka untuk mencipta bentuk baru hiasan yang menekankan pentingnya perpaduan dan ketertiban. Sumbangan intelektual penting ahli matematik, ahli astronomi, dan saintis Islam adalah penting untuk mewujudkan gaya baru yang unik ini.


Terdiri daripada, atau dihasilkan dari, bentuk mudah seperti lingkaran dan persegi, pola geometrik digabungkan, diduplikasi, diselaraskan, dan disusun dalam kombinasi yang rumit, sehingga menjadi salah satu ciri yang paling membedakan seni Islam. Walau bagaimanapun, corak kompleks ini seolah-olah mewujudkan keengganan untuk mematuhi peraturan geometri dengan ketat. Sebenarnya, perhiasan geometri dalam seni Islam menunjukkan kebebasan yang luar biasa; dalam pengulangan dan kerumitannya, ia menawarkan kemungkinan pertumbuhan yang tidak terhingga dan dapat menampung penggabungan jenis-jenis hiasan lain. Dari segi abstrak mereka, motif berulang, dan simetri, corak geometri mempunyai banyak persamaan dengan gaya arabesque yang dilihat dalam banyak reka bentuk tumbuhan. Perhiasan kaligrafi juga muncul bersempena corak geometri.

Istilah seni Islam bukan hanya menggambarkan seni yang dibuat khusus dalam pelayanan kepercayaan umat Islam (contohnya masjid dan perabotnya) tetapi juga mencirikan seni dan seni bina yang dihasilkan secara historis di tanah yang diperintah oleh umat Islam, yang dihasilkan untuk pengunjung Muslim, atau dicipta oleh artis muslim. Memandangkan bukan sahaja sebuah agama tetapi cara hidup, Islam memupuk perkembangan budaya yang tersendiri dengan bahasa seni yang tersendiri yang dicerminkan dalam seni dan seni bina di seluruh dunia Islam.

Tanah-tanah yang baru ditawan oleh kaum muslimin mempunyai tradisi kesenian yang sudah ada sebelumnya dan, pada mulanya sekurang-kurangnya, para seniman yang bekerja di bawah penganut Byzantine atau Sasanian terus bekerja dalam gaya pribumi mereka sendiri tetapi untuk para pengunjung Muslim. Contoh-contoh pertama seni Islam bergantung pada teknik, gaya, dan bentuk sebelumnya yang mencerminkan penggabungan tema dan motif-motif klasik klasik dan Iran. Bahkan monumen keagamaan yang didirikan di bawah naungan Umayyad yang mempunyai fungsi dan makna Islam yang jelas, seperti Kubah Batu di Yerusalem, menunjukkan sifat amalgam dari unsur Greco-Rom, Byzantine, dan Sasanian. Hanya secara beransur-ansur, di bawah pengaruh kepercayaan umat Islam dan negara Islam yang baru lahir, muncul seni Islam yang unik. Peraturan khalifah Umayyah (661-750) sering dianggap sebagai tempoh formatif dalam seni Islam. Satu kaedah pengkelasan seni Islam, yang digunakan dalam galeri Islam di Muzium Metropolitan, adalah mengikut dinasti yang memerintah ketika karya seni dihasilkan. Jenis periodisasi ini mengikuti ajaran umum sejarah Islam, yang dibahagikan kepada dan diikuti oleh pemerintahan pelbagai dinasti, bermula dengan Umayyad dan dinasti Abbasiyyah yang memerintah negara Islam yang luas dan bersatu, dan menyimpulkan dengan lebih serantau, walaupun berkuasa, dinasti seperti Safavid, Ottoman, dan Mughal.


Comments

Popular posts from this blog

The Renaissance

Early Buddhist Architecture