Baroque Art

Baroque Art 



Rom: dari pelacur Babilon kepada pengantin lelaki yang gemilang Kristus

Apabila Martin Luther mengaitkan 95 tesisnya ke pintu Katedral Wittenberg pada tahun 1517 yang membantah rasuah Gereja Katolik, beliau memulakan gerakan yang akan mengubah lanskap keagamaan, politik, dan seni Eropah. Untuk abad yang akan datang, Eropah akan mengalami kekacauan kerana sempadan politik dan agama baru ditentukan, sering melalui konflik tentera berdarah. Hanya pada tahun 1648, dengan menandatangani Perjanjian Westphalia, apakah konflik antara Protestan dan Katolik mereda di benua Eropah.
Martin Luther menumpukan kritikan terhadap apa yang dilihatnya sebagai ketamakan dan penyalahgunaan kuasa Gereja. Dia memanggil Rom, tempat kuasa kepausan, "pelacur Babel" dihiasi dengan seni mewah, seni bina besar, dan jamuan mewah. Gereja menanggapi krisis dalam dua cara: secara dalaman menangani masalah rasuah dan dengan membela doktrin yang ditolak oleh Protestan. Oleh itu, sementara dua dekad pertama abad ke-16 adalah tempoh perbelanjaan mewah untuk Papacy, dekade pertengahan adalah tempoh penjimatan. Sebagai seorang pelawat ke Rom dicatat pada tahun 1560-an, seluruh bandar telah menjadi sebuah biara. Ketakwaan dan pertapaan memerintah hari itu.

Menjelang akhir kurun ke-16, Gereja Katolik sekali lagi merasa optimis, bahkan berjaya. Ia muncul dari krisis dengan semangat dan kecemerlangan tujuan baru. Gembala yang setia-mengajar mereka tentang doktrin-doktrin Katolik dan tingkah laku mulia yang mengagumkan-mengambil peringkat tengah. Ingin membangun kembali reputasi Rom sebagai kota suci, Papacy memulakan kempen bangunan dan hiasan yang luas yang bertujuan untuk melihat asal-usul kuno, kepercayaannya, dan otoritas yang disetujui oleh Tuhan. Di mata orang-orang Katolik yang setia, Rom bukan pelacur yang tidak setia, tetapi seorang pengantin tulen, dihiasi dengan cantik untuk kesatuannya dengan pasangan ilahi.


Comments

Popular posts from this blog

Islamic Art

The Renaissance

Early Buddhist Architecture